Космічні знімки з Інтернету як
унаочнення на уроках географії.
Одними з головних завдань
шкільного курсу географії є формування в учнів цілісного географічного образу
планети "Земля”, пізнання глобальних закономірностей розвитку явищ і процесів
на ній. На уроках географії розвивається геопросторове мислення, вміння
користуватися різноманітними літературними джерелами, орієнтуватися в потоці
географічної інформації і критично ставитись до неї. в них розвивається творче мислення, формується власна точки
зору щодо тлумачення тих чи інших процесів і явищ на сторінках географічної
преси. Суттєво розширюються географічні знання, коли у факультативних групах та
наукових гуртках використовуються новітні інформаційні технології.
У 2001 році в Києві
відкрито Слов’янську гімназію. Цей сучасний середньо світній заклад
забезпечений новітньою технікою, має два комп’ютерні класи і вихід до
Інтернету. Крім того значна частина гімназистів користуються комп’ютерами й інтернетом вдома, або в комп’ютерних
клубах та Інтернет кафе. з 396 опитаних гімназистів 6-10 класів власним комп’ютером
користуються 40 %, мають вихід до Інтернету 16 %, послугами Комп’ютерних клубів
користуються 8 % учнів. Отже перед вчителем відкриваються нові можливості у творчому
проведенні навчально-виховного процесу.
Щоб сформувати в учнів
цілісний географічний образ нашої планети та уяву про ті чи інші явища й
процеси, що відбуваються на ній, наприклад, про форми рельєфу, розвиток пилових
буревіїв, тектонічні розломи земної кори та ін., важливо використовувати
космічні знімки. Багато з них цікаві і їх можна знайти на спеціальних сайтах в
Інтернеті. Зокрема, при вивчені розділу Земля в космічному просторі (6 клас)
можна використати інформацію з сайту http://www.compulenta/ru/2001/12/25/23640/
При вивчені теми способи
зображення Землі (6 клас) цікаво відвідати сайт
http://www.kam.ru/nasa/, де є космічні знімки найбільших міст світу –
Парижу, Риму, Венеції тощо. У додатку наводиться перелік сайтів, інформацію
яких доцільно використовувати на інших уроках географії.
У слов’янській гімназії на факультативних заняттях учні часто
відвідують ці сторінки в Інтернеті, а отриману інформацію з цікавістю
аналізують і обговорюють. Гімназисти, які мають можливість користуватися
Інтернетом вдома, розшукують нові сторінки з космічними знімками, і діляться
своїми враженнями про них на факультативних заняттях та уроках.
Крім інтернету,
на уроках географії використовуються також космічні знімки, які опубліковані в
різноманітній літературі, наприклад, в Енциклопедії для дітей. Т. 5. – м.: аванта
+, 1997; Мир географії.
– М.: Мысль, 1984; та в різних томах серії
"Природа мира”. Дуже цікаві знімки в німецькому атласі Satellitenbildatlas Europa, який складений виключно на
матеріалах космічних знімків.
Такий напрямок роботи і великий інтерес учнів до
вивчення Землі з Космосу показав необхідність створення відповідної літератури.
У творчій співдружності з викладачами Національного педагогічного університету
ім. М. Драгоманова підбираються потрібні матеріали для написання посібника
"Космічне землезнавство”. В планах авторів створення SD, в якому будуть зібрані
найцікавіші знімки, що можуть використовуватися в навчальному процесі.
Корисним є досвід
сімферопольської громадської організації "Погляд з космосу”, де працює
персональна станція супутникового прийому. Мета організації створення і
реалізація учбово-методичних програм серії: "Уроки з космосу” на базі вивчення
учнями свого рідного краю та інших країн. адреса
http:www.vfs.org.ua/
Щоб полегшити пошук
відповідної інформації доцільно було б друкувати в періодичних виданнях для
освітян адреси web-сайтів
і давати їх короткий огляд.
ХХІ століття – це час переходу до високотехнологічного
суспільства. Звідси виникла потреба впроваджувати й використовувати нові
інформаційні технології в сучасних українських навчальних закладах.
|