|
Від того, що буде закладено в дітей сьогодні, залежить, у якому
суспільстві ми будемо жити завтра. Тому виховання високодуховної, толерантної
особистості, що усвідомлює себе громадянином і патріотом людиною, з почуттям
власної гідності, що здатна критично сприймати та аналізувати інформацію,
усвідомлювати свою спроможність впливати на ситуацію, є головним завданням
освіти в будь-якій країні. Успішні ті держави, у яких духовність є основою
розвитку.
Події, що відбуваються в українському політикумі та той інформаційний
негатив, який спрямовують на українців ЗМІ,
формують у свідомості дитини образ держави "другого сорту ”, розвивають
комплекс меншовартості. Підтвердженням цього є деякі репліки, що їх можна
почути від учнів: "невже в Україні це можливо ”, "у нас так не буде ніколи ”,
"ну, хоч щось у нас є позитивне ”.
Болісно чути такі думки від молодого
покоління. Тому завжди кажу дітям: "Доки ми, Українці, не почнемо поважати себе
самі, нас не будуть сприймати й поважати інші. Нам є чим пишатися, ми маємо бути
оптимістами. Кожен із нас є унікальним, і цю унікальність необхідно розвивати
наполегливою працею. Ваше завдання зараз – отримати якісні знання та вміти їх використовувати ”.
Вважаю географію
одним із найкращих предметів, що сприяють вихованню громадянської позиції та
патріотизму в молоді. Під час вивчення кожного курсу географії з 6 до 11 класу
варто звертати увагу учнів на надбання українського народу, на його багатства,
на перспективи подальшого розвитку.
У курсі географії материків і океанів (7 клас)
учні можуть порівняти природні умови та ресурси території України та інших
регіонів світу.
Курс фізичної
географії України (8 клас) деталізує та розширює знання учнів з цих питань.
Отримана інформація сприяє усвідомленню переваг України в географічному
положенні, в наявності родовищ корисних копалин, які є одними з найбільших в
світі. Учні розуміють, що ґрунти та кліматичні умови є унікальними для розвитку
сільського господарства. Діти вражені тим, що запаси мінеральних вод є
найбільшими в Європі на одну людину тощо.
Багато уваги на
уроках географи приділяють екологічному вихованню молоді. Учні готують
повідомлення та презентації про природоохоронні території України. На уроках
обговорюємо, що кожен учень може зробити для збереження довкілля: зібрати макулатуру,
посадити дерево та доглядати за ним , економити ресурси, енергію, воду, папір ,
не смітити…тощо.
Один з варіантів
уроку, що сприяє громадянській освіті, є урок на тему: "Фізико-географічне
районування території України”. Клас ділиться на команди по 4-5 учнів, кожна з
яких отримує завдання презентувати фізико-географічну провінцію, щоб залучити
кошти інвесторів для розвитку території. Таке завдання розвиває критичне
мислення , дає можливість самостійно проаналізувати інформацію та зробити
висновки.
Курс економічної
та соціальної географії (9 клас) для розвитку громадянської освіти є важливим,
але складним. Вважаю, що його необхідно змінювати відповідно до реалій
сьогодення. Головний недолік – це застаріла інформація про підприємства, які не працюють зараз, але є в підручнику та в
атласі. Економічна і соціальна географія формує в учнів уявлення про галузі
господарства. Щоб учні усвідомлювали, що господарство країни стосується і їх
особисто, пі час вивчення галузей обговорюємо споживання тієї чи іншої продукції
їхніми родинами, діти готують
повідомлення про підприємства чи установи, у яких працюють їхні батьки, збирають колекції з етикеток
продукції, яку вони споживають. Проведення екскурсії на підприємство дає
можливість учням реально побачити. як воно функціонує.
Вивчаючи теми з
сільського господарства , ми останнім часом помітили, що діти, які мешкають у
великому місті, мають поверхневе уявлення, як живе й працює село, як вирощують
сільськогосподарські культури, як доглядають за худобою та яку продукцію можна
отримати від неї. Для деяких міських школярів є відкриттям, що індички несуть
яйця, як і кури. Інші вважають, що якщо
на ринках продають апельсини, то вони в нас ростуть, або вважають, що в садах
вирощують берези. Зважаючи на це, непогано було хоча б на тиждень організувати
для міських учнів практику на селі або влаштувати екскурсію до фермерського
господарства.
Під час вивчення
економічних районів України діти отримують командне завдання підготувати
презентацію економічного району, виявити проблеми, запропонувати напрямок
подальшого розвитку з метою підвищення
рівня життя мешканців цієї території.
Курс Економічної
і соціальної географії світу (10 клас) дає можливість порівняти рівень розвитку
господарства України з іншими державами, показати роль і значення України в
глобалізованому світі. Учні готують презентації країн, окремо звертають увагу
на зовнішні зв’язки з Україною та на
перспективи їх розвитку, аналізують, який досвід держави, що презентують варто
вивчати й переймати нам.
Щоб побачити справжню
велич України, необхідно відвідати інші держави. Недарма кажуть: "Хороше видно
на відстані ”. Корисно познайомитись із культурою народів та перейняти їх кращі
надбання та загально цивілізаційну спадщину людства. У цьому напрямку успішно
працюють учителі Слов’янської гімназії.
|
|
|